Terug naar Denemarken op soortenjacht (deel 3 - slot)

19 oktober 2019 | Sjors Waterschoot

Sjors Waterschoot

Gepassioneerd sportvisser op zowel zoet als zout en als soortenjager altijd op zoek naar een nieuwe vissoort op zijn voortdurend groeiende lijst.

’s Ochtends ben ik eerder wakker dan David en daarom ga ik maar weer verder met vissen. Ik drink vast koffie en eet alvast een broodje, terwijl ik weer niets weet te vangen. Wanneer David uit bed is, gaan we alle bagage verzamelen. We kloppen zoveel mogelijk zand uit onze spullen en doen de afwas. Als dat allemaal gedaan is gaan we nog even wat nieuwe zagers scoren, daarna is het tijd voor Skagen! Een veelbelovende plaats waar vooral David al de hele week naar uitkijkt.

Die dekselse pietermannen...

Het is ongeveer een uur en drie kwartier rijden. Bij aankomst besluiten we om eerst de mogelijke visplekken eens te bekijken en even bij een restaurantje te stoppen voor een frietje met scholfilet. Na het eten kiezen we eerst voor de enige legale plaats aan de binnenkant van de haven. We kijken rond voor harder en gooien met de kleine haringpaternosters in de hoop een ansjovis te vangen.

Helaas is vinden we hier niet wat we zoeken en daarom verplaatsen we al snel naar de zuidpier.

En ja hoor...een pieterman voor David!

Op de zuidpier probeer ik het weer op griet met de haringfilet. David vist op geep voor de jaarcompetitie. Hij vangt al snel een koolvis en een uurtje later ook zijn geep. Bij mij blijft het verdacht stil. Omdat we die avond op vorskwab gaan vissen, zoek ik alvast goede gaten uit die we straks kunnen proberen. Het blijkt er vol met perfecte diepe plaatsen te zitten, dus dat belooft wat voor straks! Ondertussen begint mijn strandhengel toch af en toe te bewegen. Het blijkt weer die stekelige pieterman te zijn, waar je zo uiterst voorzichtig mee om moet gaan (zie deel 2). Gisteren was het nog een nieuwe soort, nu heb ik er al genoeg van…

En een geep voor de jaarlijst...

Nadat de eerste aanbeet volgen er meer, waardoor ik een beetje gefrustreerd raak. Als die grote pietermannen steeds zo vlug op mijn aas bijten, vang ik die griet nooit! Wanneer het begint te schemeren steken we de barbecue weer aan en zodra we goed gegeten hebben prepareert David zijn hengeltjes voor de vorskwab. Ondertussen heb ik één hengeltje klaargemaakt om eventueel een meun mee te vangen.

Eten van de barbecue...

Kilometerslange stranden rond Skagen...

Ik loop met David mee en we kiezen samen wat diepere gaten uit. De hengels fixeren we tussen de stenen en dan laten we ze achter, ieder kwartier komen we terug om ze te controleren. Tijdens het wachten vissen we steeds eventjes recht naar beneden van een kadewandje. Helaas zijn de vorskwabben niet thuis. Ik vang van het kadewandje nog wel een paling, maar verder krijgen we geen beten meer. Rond twee uur ’s nachts besluiten we er mee te stoppen en naar het strand bij de vuurtoren te rijden om daar te slapen.

En nog een paling...

’s Ochtends vroeg is David nu eerder op dan ik, en hij is vastberaden om nog een zeebaars te vangen voordat we gaan. Ik moet vandaag namelijk om 16 uur in Aalborg de bus naar Kopenhagen halen. Terwijl David het strand afvist met een plug, ga ik zelf met lange wapperlijnen en hele kleine stukjes vis aan de gang, want misschien kan ik een kleine griet vangen, in plaats van geen grote. Helaas krijg ik ook hier weer geen aanbeten. Na een paar uurtjes proberen komt David weer terug, ook hij heeft niks gevangen.

We rijden naar het centrum van Skagen om daar koffie en een ontbijtje te halen. Als dit achter de kiezen is, gaan we langs het zwembad, omdat ik daar nog kan douchen voor de lange busreis naar huis. Als ook dat gedaan is, stappen we in de auto en vertrekken we naar Aalborg. We zijn ongeveer twee uur te vroeg en daarom proberen we het nog eventjes op de griet - helaas weer zonder succes. Wanneer het tijd is rijden we naar het centrum, waar ik David bedank voor al zijn moeite en stap ik op de bus naar huis…

Wat een trip was het. Drie nieuwe soorten en ze staan alle drie in onze vissengids! David, tusind tak til den rejse!

Een mooie slaapplaats...

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.