Noorse soortenjacht deel 2: snake blenny’s en snot van de slijmprik

06 februari 2019 | Sjors Waterschoot

Sjors Waterschoot

Gepassioneerd sportvisser op zowel zoet als zout en als soortenjager altijd op zoek naar een nieuwe vissoort op zijn voortdurend groeiende lijst.

Na een paar uurtjes rusten, is het tijd voor een ontbijtje en een bak koffie. Maar daarna staat de focus weer strak op het vissen. We rijden naar een veelbelovend haventje, waar ik vorige keer ook gevist heb.  Helaas is het geen mooie dag, maar daardoor laten we ons niet kisten. In het haventje zou er voor Roman in elk geval nog een rotslipvis (Centrolabrus exoletus) te vangen moeten zijn

Geen straf om hier te vissen...

Sabiki rigs

We hebben allebei onze montage voor de vorskwab (zie deel 1) nog aan de hengel hangen, daarom proberen het daar eerst mee. Met stukken garnaal vangen we al snel de ene na de andere; we vangen gevlekte en gestreepte lipvis, kabeljauw en pollak. Na een tijdje schakelen we over op sabiki rigs, die met de juiste beweging even goed werken als het natuurlijke aas. Terwijl we vissen, inspecteren we overal de kant en de bodem, in de hoop dat we iets speciaals zien, maar het zijn vooral lipvissen wat we zien; en die hebben we al!

Rotslipvis

Roman vangt uiteindelijk toch zijn rotslipvis en ik nog een blonde grondel (Gobiusculus flavescens). Daarna besluiten we na telefonisch overleg met Raphael om er maar mee te stoppen. Deze stek is super leuk vermaak, maar nieuwe soorten gaan we hier niet vinden!

We springen in de auto en pikken eerst Raphael op, daarna karren we vlug naar een haventje, waar Raphael een klein motorbootje heeft liggen. We hebben ongeveer twee uur de tijd voordat het te ruw wordt. We zijn namelijk van plan om ultra light op 25 meter diepte te vissen! Met haakjes maat 18 en stukjes kreukels. We zijn op zoek naar de ‘snake blenny’ (Lumpenus lampretaeformis), wat een erg zeldzame hengelvangst was, totdat de Noorse soortenjagers de code hebben ‘gekraakt’. Raphael heeft een GPS-kaart met de exacte locaties waar we over heen dienen te driften. Af en toe krijgen we wel beet, maar de eerste keren blijven ze niet hangen…

Even lekker op gang komen met wat pollak...

Centrolabrus exoletus - rotslipvis...

Burning jellyfish

Het zijn duidelijk twee verschillende soorten visjes die toehappen. Raphael zegt dat het mini-scharretjes en snake blenny’s zijn. Na enkele drifts begint de wind steeds heftiger te worden, waardoor het moeilijker wordt om te vangen. Wanneer het ook nog eens hard begint te regenen, besluiten we om binnen te draaien en maar terug naar de kant te gaan. Het gaat er vandaag niet beter op worden! Bij het inhalen merk ik al gauw dat er iets aan het 2-12 grams hengeltje hangt. Wanneer de montage boven komt denkt iedereen dat ik ons doelwit te pakken heb, maar zodra ik het van dichtbij zie, kom ik er achter dat er een mini scharretje en een lange sliert van een ‘burning jellyfish’ aan de montage hangt… Bah! Dat geprik gaat niet meer over totdat je goed gewassen bent. Fijn!

Mini-scharretjes...

Een slijmprik.

Dag 3

We zijn weer een dag verder. Vandaag gaan we eerst een paar uurtjes verkennen (niet zonder hengels natuurlijk), maar vanavond staat er weer een mooie plek op de planning; de steengroeve waar ik tijdens mijn eerste trip ook al gevist heb.

In de middag stoppen we bij een ondiep fjord, waar we met de strandpoken vissen, maar helaas is het alleen lipvis wat we weten te vangen. Daarom schakelen we over op mini haakjes, waarmee we op het ondiepe naar visjes speuren. We vangen een heel stel brakwatergrondels, een paar slijmvisjes en twee groene zeedonderpadjes, voordat het tijd is om te stoppen voor het avondeten.

Acantholabrus palloni - ook wel geelkoplipvis...

Geelkoplipvis

Niet veel later zijn we onderweg naar de beloofde stek van vandaag. We gaan expres nu al, zodat we een paar uurtjes met daglicht kunnen vissen en vervolgens in het donker; want dan worden de haaitjes actief!

We vissen allebei met onze strandhengel en een standaard platvispaternoster. Nu beazen we die met garnalen, zodat we eerst de geelkoplipvis (Acantholabrus palloni) kunnen scoren voor Roman. Om deze soort te vangen, is het de bedoeling dat je ongeveer op 40 meter diepte vist, en dat is veel dieper dan voor de gemiddelde lipvis.

Het weer werkt vanavond weer niet mee, maar gelukkig staat de auto zo dicht bij de hengels dat we af en toe even kunnen schuilen. Na ongeveer een kwartier krijgt Roman een aanbeet; de geelkoplipvis! Hoppa, die is vast binnen! Kort daarna krijg ook ik een aanbeet, die resulteert in een tweede geelkop. Dan bedenk ik me, dat als er in het donker zoveel haaitjes bijten, de slijmprik waarschijnlijk geen kans meer krijgt…

Slijmprik

Hoewel de slijmprik de minst gewilde vis van heel Noorwegen is, besluit ik derhalve om een maat 12 sabiki rig aan te knopen en te beazen met kleine blokjes makreel. Het duurt nog ongeveer een uur voordat het donker wordt, dus ik heb precies de tijd om één worp af te wachten, de aanbeet zie je namelijk niet, dus is het gewoon wachten, na een tijd controleren en maar hopen dat je er één gehaakt hebt.

Na ongeveer een uurtje wachten, begint het langzaamaan steeds donkerder te worden. ‘Dan zal ik maar eens binnenhalen, voordat de haaitjes komen,’ zeg ik tegen Roman. Wanneer mijn montage aan het oppervlak komt zie ik het meteen; een roze vleesdraad! Bah! Er hangt precies één slijmprik aan mijn montage, netjes in het bekje gehaakt. Maar de rest van de montage zit helemaal onder het vieze groenige snot. Ik ben echt totaal niet vies van zeepierenbloed, visseningewanden of andere viezigheid waar je als visser mee te maken krijgt, maar deze troep geeft me toch een beetje de rillingen, wat een gore zooi zeg! Het slijm is zo kleverig dat er overal plakkerige lange draden achterblijven…

Zoek de verschillen...

Snot

Ik pluk de slijmprik tussen het snot uit en fotografeer deze eerst. Daarna gaat hij terug. Die montage schoonmaken is echt haast niet te doen! Geen wonder dat de Noren zo’n hekel aan die vieze dingen hebben! Stel je voor dat je er drie tegelijk aan hebt hangen. Wanneer ik met de nodige afkeer de haakjes schoon heb gemaakt, beaas ik deze opnieuw. Dan kan Roman deze ingooien om ook zo’n slijmjurk te vangen.

Het is ondertussen donker geworden en vrij kort nadat Roman in heeft gegooid, krijgt mijn strandpook een flinke beuk op de top! ‘Haaitjes!’ roep ik. Daarom schakelen we over op wat grotere haken en vissen we vanaf nu alleen nog maar met makreel. Omdat ik tijdens de vorige trip al zoveel van die haaitjes gevangen heb, laat ik Roman met mijn hengel vissen, zodat hij meer kans heeft om ze alle drie te arresteren.

Zoals verwacht duurt het niet erg lang voordat er meer beten volgen. Roman heeft er een beetje moeite mee om de vis van zo diep over het talud heen te krijgen. Hierdoor lost hij zijn eerste aanbeet. Al snel krijgt hij echter een herkansing, wat hem een Spaanse hondshaai (Galeus melastomus) oplevert! Huppa, dat is er vast één!

Spaanse hondshaai of zwarte doornhaai?...

Zwarte doornhaai

Voordat het haaitje onthaakt is, krijgt mijn hengel ook weer een mooie aanbeet. Waarop ik de vis voor hem onthaak, zodat Roman weer kan binnenhalen. Het is alweer een Spaanse hondshaai! Na deze vlug te fotograferen, beazen we de haken weer en even later vliegen de loodjes weer richting het diepe. Twee minuten later is het weer raak! Maar deze keer komt de vis los voordat we hem gezien hebben…

Na het ingooien blijft mijn hengel verrassend stil staan, daarom raad ik Roman aan om hem eens binnen te halen. Wanneer hij het lood optilt, voelt hij weerstand! Na het nodige takelwerk zien we dat een zwarte doornhaai (Etmopterus spinax) zich in het aas vergist heeft. Dat is nummer twee voor hem!

Op deze manier vissen we ongeveer een uurtje verder, maar de derde haaiensoort; doornhaai (Squalus acanthias) laat zich helaas niet meer zien. Dan besluiten we maar om te stoppen. Morgen staat er tenslotte weer een prachtige stek met nieuwe kansen op het programma!

Binnenkort deel 3 van deze soortenjacht in Noorwegen!

Op naar de volgende stekken...

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.