Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar! | blog John Willems

05 januari 2018 | John Willems

John Willems

Onze ‘Panvisser’ John Willems verzorgt de vaste visreceptenrubriek in Zeehengelsport magazine.

Of ik meteen al in de eerste week van januari een blog kon aanleveren, vroeg hoofdredacteur Peter Dohmen mij tijdens één van de laatste winderige dagen van december. Wel Peter: dat lukt, want ik heb de laatste maand van een toch al memorabel visjaar enorm veel gevist en ook ontelbare foto’s gemaakt. Maar laat ik eerst eens beginnen met jullie allemaal veel visplezier, geluk en gezondheid te wensen voor 2018.

Mooie wrakgullen vanuit IJmuiden. Is er dan toch nog hoop op enige toekomst voor de Noordzee kabeljauw?

In mijn vorige blog vertelde ik al te willen leren van toppers in het wedstrijdcircuit. Om die reden had ik half december afgesproken met Hans Hendriks, een bekende verschijning op de Zuidpier van IJmuiden en als wedstrijdtopper prominent lid van het succesvolle Nipro-zeevisteam. De ontvangst in huize Hendriks begon met een warme en vooral stevige handdruk van deze sympathieke sportvisser. Gevolgd door een kop koffie en een mooie moot kabeljauw, bereid volgens Chinees recept. Zo heb ik meteen inspiratie opgedaan voor een volgende Panvisser in de papieren editie van ons Zeehengelsport magazine. Tja, dan weet je direct dat je een gezellige avond tegemoet gaat…

In alle openheid laat Hans mij zijn materialen en onderlijnen zien. Voor mij een eyeopener zijn de onderlijnen voor het vangen van slijmvissen op de Zuidpier. Deze lijnen zijn voorzien van een drijver, zodat ze staand tussen de blokken van de pier gevist kunnen worden. Hans vist hiermee tijdens de onderlinge wedstrijden van ‘zijn’ IJmuider Zuidpier Zeevis Vereniging - IJ.Z.Z.V. als de vertrouwde soorten schar, bot en wijting het laten afweten.

De volgende dag ben ik meteen aan de slag gegaan met zijn informatie en gestart met het lijmen van nieuwe onderlijnen. Onderlijnen met korte haaklijnen (20 - 25 cm) voor het vissen tijdens harde wind en bijbehorende golven. En met langere haaklijnen (30 - 40 cm) voor als de omstandigheden en stroming rustiger zijn. Voorheen viste ik met relatief grote haken; eigenlijk wel met een nr. 6 als kleinste. Nu heb ik onderlijnen voorzien van haakjes nr. 8 en 10. Deze haakjes zijn prima als je met slikzagers wilt vissen. Nu begrijp ik ook waarom ze vaak met kleine piertjes en een slikzager als stopper vissen: een slikzager zakt niet in de haakbocht, tijdens het inwerpen. Het aas wordt zo veel beter gepresenteerd en de haakpunt blijft vrij. Essentieel voor het lokken en haken van de vis. Een favoriet cocktailtje, tijdens wedstrijden is een stukje Franse tap, gevolgd door een zeepiertje en afgetopt met een slikzager.

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar02

Hans Hendriks werpt afstanden waarvan ik alleen maar kan dromen!

Niet lang na ons avondje filosoferen, hebben Hans en ik samen gevist aan het Noordzeekanaal. Voor het strand stond er die dag te veel wind, vooral aangezien mijn doel was om te leren van zijn werptechniek. Hans werpt namelijk met speels gemak afstanden waarvan ik alleen maar kan dromen. Ben je in staat dergelijke ultra verre worpen te maken, dan kun je tijdens de wedstrijd het verschil maken, als er weinig vis onder de kant zit. Voor Hans is direct duidelijk waarom ik zoveel minder ver kom. Ik maak mijn worp niet goed af en laat de hengel onvoldoende zijn werk doen. Na bestudering van de werptechniek van Hans en het in de praktijk brengen van een paar duidelijke aanwijzingen van zijn kant, ben ik echt geholpen.

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar03

De bekende uitzondering die de regel bevestigt: Aad ving de vis kortbij!

Dat wordt oefenen en nog eens oefenen met mijn nieuwe werpkanon: een Vercelli Enygma Besta T met daarop een Penn Battle 11 8000LC. Wel even wennen aan de stugheid van deze hengel, want ik viste tot voor kort alleen met een Grauvell Odissey LC-450 en deze hengel is een stuk zachter. Saillant detail: vismaten Paul en zijn vader Aad visten die ochtend op dezelfde stek. Vader Aad gooit beslist niet zo ver, maar wist desondanks verreweg de meeste vissen te vangen. Chapeau Vader Aad. Dat bewijst eens te meer dat je de vis niet altijd ver moet zoeken; soms azen ze recht voor je voeten…

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar04

Volop wijting aan het Noordzeekanaal, met zo af en toe ook een mooie maatse tussendoor…

Naast de nodige aanwijzingen van Hans, heb ik ook weer bruikbare tips gekregen van Rik en Bente van Hengelsport Rik in Beverwijk: Als hoofdlijn gebruik ik nu 20/00 klassiek nylon, met daaraan een voorslag van 20/00 Dyneema. Ik heb dus afscheid genomen van mijn vertrouwde getaperde nylon voorslag en wel om twee redenen: de gevlochten lijn die ik nu als voorslag gebruik, is loeisterk en heeft aanzienlijk minder luchtweerstand dan de 70/00 aan het begin van mijn oude getaperde voorslag. Bovendien is de knoop waarmee de Dyneema voorslag aan de hoofdlijn wordt bevestigd veel kleiner. De tweede spoel is volledig gevuld met 25/00 Dyneema. Bij het vissen over kleiranden is het zaak dat je hoofdlijn niet tegen de bodem wordt gedrukt. Dit lukt beter met gevlochten lijn, omdat deze lucht vasthoud. Nylon gaat vrijwel zeker tegen de bodem liggen, waardoor de kans op verlies van onderlijn (met vis) groter is, ook bij gebruik van een loodlifter.

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar05

De eerste haal tijdens de Kerstwedstrijd van de Salamander mocht er zijn!

Tot de tanden gewapend met kennis en de juiste materialen stond ik op het strand van Castricum klaar om de Kerstwedstrijd van de Salamander te vissen. De eerste haal leverde meteen al een bot en een wijting op; voorwaar geen slecht begin. Helaas had ik na drie uur vissen slechts zeven vissen gevangen. De winnaar had er 22, voornamelijk wijting. Geen idee wat het verschil maakte. Afstand, stek, vistechniek, of onderlijn. Stiekem hoopte ik natuurlijk op een veel beter resultaat voor mezelf. Hoe dan ook: deze teleurstelling bevestigt alleen maar dat er nog veel te leren valt en dat ga ik zeker doen komend jaar. Na afloop, in het clubhuis, kreeg ik van Nico Tessel (ook korpslid van team Nipro) nog een mooie tip: De kleinste haak waarmee je mag vissen op wedstrijden is de Gamakatsu F314 nr. 10. Deze heeft namelijk nog een haakbocht van 7 mm. Kleiner mag niet volgens de reglementen van veel wedstrijden.

Beslist geen teleurstelling bleek de dag wrakvissen vanuit IJmuiden met de charterboot ms. Wahoo van Sportfishing Company. De laatste jaren was er eigenlijk nauwelijks aanzwem van kabeljauw in de winter, maar schipper Nick Marinus wilde toch weer eens een lange wrakkendag organiseren. Tegen al mijn verwachtingen in bleek Nick het gelijk aan zijn kant te hebben, want we hebben mooie gullen gevangen. Er was zelfs een moment dat elke visser met een kromme hengel stond. Heerlijk, zwaar bonkende gullen, die met geweld op het kunstaas doken. Zelf mocht ik ook nog een paar koolvissen arresteren. Opvallend die dag: vrijwel elk wrak bleek bevolkt met veel kleine gulletjes. Veel meer dan vorige jaren. Geeft dit dan tóch nog hoop voor de toekomst?

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar06

In de snoepwinkel van Wil van Wilgenburg.

Op de Wahoo heb ik het kunstaas kunnen uitproberen dat Wil van Wilgenburg voor mij heeft gemaakt. Een paar dagen voordien was ik namelijk te gast in zijn ‘snoepwinkel’, een schuur tot aan de nok gevuld met allerlei bakken vol hengelsportmaterialen om kunstaas te maken. Overigens heel overzichtelijk georganiseerd. Daaraan mag ik een voorbeeld nemen, want mijn schuur is absoluut aan een goede opruimbeurt toe. Deze oude rot in het sportvissersvak is natuurlijk ook bekend door het organiseren van visvakanties in Noorwegen en  dus hadden we meer dan voldoende gesprekstof. Na een genoeglijke ochtend vertrok ik met bakken vol shads en ander kunstaas. Bovendien nog een uitnodiging op zak om samen op goudbrasems te gaan vissen. Jazeker vissen op Sparus aurata, in Frankrijk Dorade Royal genoemd. Geloof je niet hé.

Twee weken eerder had Wil namelijk vanaf de Noordpier van Wijk aan Zee zes kleine goudbrasempies gevangen, vissen van 15-20 cm zoals die eigenlijk alleen maar bekend zijn van zuidelijk van Europoort. Bij ons in Noord-Holland had ik eigenlijk nog nooit van vangsten gehoord en dus had Wil direct mijn aandacht.

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar07

Superlicht vissend, wist Wil vanaf de Noordpier diverse goudbrasempjes te vangen.

De truc is om heel licht te vissen met stukjes kweekzager of slikzager. De uitrusting is simpel: een spinhengeltje, een 10 grams loodje en een fluorocarbon haaklijntje van zo’n 50 cm, voorzien van een cirkle hook nr. 12. De techniek is zo mogelijk nog simpeler: inwerpen, naar de bodem laten zakken en heel langzaam binnenhalen. Bij een aanbeet de vis even de tijd geven om het aas te laten nemen. Ze hebben namelijk hele kleine bekjes. Aanslaan is niet nodig als je cirkle hooks gebruikt. Met dit Light Rock Fishing (LRF) in optima forma werd het een prachtige ochtend. Goudbrasem hebben we helaas niet gevangen, maar wel veel zeebaarzen. Schitterende visserij als je zo licht vist en ik heb dan ook absoluut genoten. Dit jaar gaan we die goudbrasems zeker vangen, Wil!

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar 0809

Helaas geen goudbrasem, maar aan ons lichte materiaal amuseerden wij ons kostelijk met een aantal fel vechtende winterbaarzen.

Vorig jaar was Jan Willem Wijnstroom met twee zoons te gast op een van de workshops rondvis fileren en bakken die ik organiseer via Visling. Jan Willem hoef ik natuurlijk bij niemand te introduceren. Hij heeft als jurist zijn sporen verdiend als senior beleidsmedewerker bij Sportvisserij Nederland, maar geniet nu van zijn welverdiende pensioen. Een afspraak om samen te gaan vissen maakten we aan de waterkant. Toevallig waren we tegelijk aan het vissen op dezelfde stek.

Wat een geweldige afsluiting van een mooi visjaar10

Jan Willem had in ieder geval wat te vlinderen!

Helaas bleek er op betreffende dag (weer) teveel wind te staan om vanaf het strand te gaan vissen. De keus viel, om die reden, op het Noordzeekanaal en dat was achteraf een prima beslissing. De onderlijnen met haaklijnen uit Amnesia Red 6,8 kg van pakweg 30 cm, voorzien van paarlemoer kraal en sequin en haakjes Gamakatsu F31 nr. 8 bleken het meest succesvol. We vingen veel wijting, bot, schar en grote steenbolken. Tussen het forse aantal kleine wijtinkjes, zaten ook mooie exemplaren van een redelijk dik en goed formaat om lekkerbekjes van te snijden. Vlinderen van wijting is één van de fileertechnieken, die we oefenen bij workshops van Visling. In ieder geval kon Jan Willem, na afloop van deze gezellige vismiddag zijn fileertechniek weer oefenen met een leuke emmer wijting.

Tot de volgende keer.

www.visling.nl

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.