Estartit en Barcelona (deel 2) | blog Sjors Waterschoot

11 oktober 2017 | Sjors Waterschoot

Sjors Waterschoot

Gepassioneerd sportvisser op zowel zoet als zout en als soortenjager altijd op zoek naar een nieuwe vissoort op zijn voortdurend groeiende lijst.

In het vorige deel van mijn drieluik over mijn recente visavonturen in Noord-Spanje beschreef ik hoe ik goed en wel geland in Girona door Ton Nientied werd opgehaald van het vliegveld en dezelfde dag meteen al twee korte sessies op verschillende locaties heb gevist. Vandaag is het echter tijd voor het echte werk: Light Rock Fishing (LRF)!

De zoveelste nieuwe vissoort van deze bijzondere trip, een Roux' slijmvis (Parablennius rouxi).

Rond 5.00 uur maakt Ton me wakker; ik heb echt heel slecht geslapen en heb echt moeite om mijn ogen open te houden op de heenweg. We zijn onder weg naar de haven van Palamòs, waar het even afwachten is of we er wel kunnen vissen. Rond 6.00 staan we daar op de kade, die we eerst langs en tussen de boten beginnen af te vissen. We gebruiken allebei een tuigje met drie zijlijntjes, waarvan één haakje maat no. 18 op de bodem en de andere twee ‘tussen water en wind’, oftewel zwevend. Het is nog donker en de eerste vis die ik vang is een rode kardinaalbaars (Apogon imberbis). Deze soort heb ik vorig jaar op Lanzarote ook al gevangen. Het is maar goed dat het geen nieuwe soort betreft, want omdat ik echt nog niet goed wakker ben, lukt het me simpelweg niet om een goede foto te maken voordat ik me verplicht voel om de vis terug te gooien.

Vanaf dat moment wordt het echter een compleet gekkenhuis met de soorten! Ton en ik vangen allebei zoveel verschillende soorten, dat het lastig is om precies de volgorde te herinneren... Toch ga ik het proberen.

Estartit en Barcelona deel 2 02

Monniksvis (Chromis chromis).

De kade loopt in een T-splitsing. Ton besluit om op de rechter punt te gaan zitten. Ik vis nog even onder en langs de boten. Al snel vang ik daar allerlei visjes, zoals monniksvis (Chromis chromis), Oost-atlantische pauwlipvissen (Symphodus tinca) en de eerste voor mij echt nieuwe soort: een oogvleklipvis (Symphodys occelatus)! De volgende nieuwe soort blijkt een witlippige lipvis (Symphodus mediteraneus) te zijn. De vissersboten zijn ondertussen vertrokken, waardoor wij aan de nu verlaten kade meer plek hebben voor ons peuterwerk.

In de Middellandse Zee komt een groot aantal prachtig gekleurde lipvissoorten voor, waarvan we er diverse vingen:

Estartit en Barcelona deel 2 03

Oogvleklipvis (Symphodus occelatus)

Estartit en Barcelona deel 2 04

Oost-atlantische pauwlipvissen (Symphodus tinca)

Estartit en Barcelona deel 2 05

Regenbooglipvis (Coris julis)

Estartit en Barcelona deel 2 06

Witlippige lipvis (Symphodus mediterraneus)

Ton roept me na een tijdje dat ik eens op zijn plekje moet komen kijken. Maar eerst vang ik nog een ringnekslijmvis (Parablennius pilicornis). Wanneer ik bij hem kom staan en het aas op de juiste plek deponeer, vang ik daar meteen een slijmvis. Hij lijkt op de gehoornde slijmvis (Parablennius gattorugine), maar ik kan niet geloven dat dat het hem is... De kop oogt veel subtieler, de ogen zijn lager op de kop geplaatst en de vis is minder hoog gebouwd. Zou dit een andere soort zijn?

Estartit en Barcelona deel 2 07
Ringnekslijmvis (Parablennius pilicornis).

Terwijl ik naast Ton sta, vangt ook hij een heel apart visje: een bijna witte slijmvis met één donkere dikke streep over zijn flank. Ik vang even geen nieuwe soorten, maar hij heeft er wel al drie te pakken die ik nog niet heb! Hij besluit om zijn plekje af te staan en een eindje verderop naar nog meer soortjes te zoeken. Op een aanmeerpaal zit ik een tijdje te peuteren en vang daar vooral meer van dezelfde lipvissen, maar tussendoor ook weer vier nieuwe soorten! roodbekgrondel (Gobius cruentatus), schriftbaars (Serranus scriba), geelkopgrondel (Gobius xanthocephalus) en de gestreepte bokvis (Sarpa salpa). Wat een dag! Dat zijn al zeven of acht nieuwe soorten vandaag!

Estartit en Barcelona deel 2 08

Roodbekgrondel (Gobius cruentatus)

Estartit en Barcelona deel 2 09

Schriftbaars (Serranus scriba)

Estartit en Barcelona deel 2 10

Geelkopgrondel (Gobius xanthocephalus)

Estartit en Barcelona deel 2 11

Gestreepte bokvis (Sarpa salpa)

Na een tijdje komt Ton naar me toe met een doublet van witlippige lipvis en een octopus! Daarna besluiten we om even wat te eten en te drinken uit de auto te halen en daarna weer verder te vissen. Ton wijst mij een richeltje in de kadewand aan, waar ik nog wel eens een nieuwe grondel zou kon scoren. Ik zie ze zelfs liggen, waardoor ik ze achter elkaar van het zonovergoten plateautje af pluk! In ieder geval de gestreepte grondel (Gobius bucchichi), maar Ton twijfelt of al deze grondels wel dezelfde soort zijn... Wij hebben straks wat huiswerk te doen! Ook vang ik hier de regenbooglipvis (Coris julis), die ik al eerder heb gevangen.

We verkennen de haven nog wat verder en vissen vervolgens aan de linkerkant van de T-splitsing, waar ik ook die crème-kleurige slijmvis met één dikke zwarte streep over de flank vang. Dat besluiten we dat het mooi is geweest; het is ondertussen half drie en we zijn allebei best gaar van de zon. Als we bij Ton thuis zitten, pakt hij zijn determinatiegidsen er bij. Ton beschikt over drie goede boeken, waarin heel veel soorten die in deze regio voorkomen duidelijk staan beschreven. Door in alle boeken en op fishbase de beschrijvingen en foto's te vergelijken, komen we er snel achter dat die ene slijmvis geen gehoornde slijmvis is, maar een kleine gehoornde slijmvis (Parablennius tentacularis)!

Estartit en Barcelona deel 2 12

Gehoornde slijmvis (Parablennius gattorugine).

Estartit en Barcelona deel 2 13

Kleine gehoornde slijmvis (Parablennius tentacularis)

Ook die grondel waar Ton over twijfelde, blijkt een andere soort te zijn en wel de Couch' grondel (Gobius couchi). En die prachtige gelige slijmvis blijkt geen ringnekslijmvis, maar een Roux' slijmvis (Parablennius rouxi). Tel dat allemaal bij elkaar op en dat zijn maar liefst 11 nieuwe soorten op één dag! Zelfs Ton wist vandaag nog twee voor hem nieuwe soorten op zijn lijst te zetten en de couch' grondel heeft hij ook nog niet, dus dat is nog een extra target voor hem. Zo zie je maar weer eens dat vissen altijd verassingen oplevert! Zeker op een plek als deze... Meestal weet ik heel goed wat ik gevangen heb op één dag, maar deze keer ging het wel heel snel en bleek de teller uiteindelijk opgelopen tot maar liefst 19 verschillende vissoorten en dat vanaf één kade!

Estartit en Barcelona deel 2 14

Gestreepte grondel (Gobius bucchichi)

Estartit en Barcelona deel 2 15

Couch' grondel (Gobius couchi)

's Avonds gaan we met zijn drieën uit eten bij een gezellig tentje, waar we genieten van het eten en het drinken. Ton en Hilda hebben allebei prachtige verhalen over Sri Lanka, waar ik maar al te graag naar luister. Nadat we heerlijk hebben gegeten, rijden we terug naar Estartit en genieten we ‘thuis’ nog van een welverdiend biertje. Wat een prachtige dag!

De volgende dag staan we wat later op en rond achten vertrekken we richting de rivier de Fluvia. Daar gaan we allebei met korfjes aan de slag en ik hoop op een nieuwe soort barbeel. We vangen allebei ruisvoorn, blankvoorn, blauwband, kopvoorn en zonnebaars. Maar na een paar kleinere vissen krijg ik een hardere aanbeet. Toch is het niet echt een grote vis, maar wanneer ik hem uit het water til, zie ik een barbeeltje van zo'n 20-25 cm vol met vlekken! Wow, wat een mooie vis! Ton vertelt me dat er op dit stuk rivier zelfs twee soorten barbeel huizen en dat je de door mij gevangen soort écht weinig wordt gevangen: een Mediterrane barbeel (Barbus meridionalis). Een half uurtje later weet Ton de andere soort te vangen, de Ebro barbeel (Barbus graellsii). Deze is volgens hem veel minder zeldzaam.

Estartit en Barcelona deel 2 16
Mediterrane barbeel (Barbus meridionalis)

We vissen hier nog een paar uurtjes verder en vangen veel vis, maar geen barbelen meer. We verkassen nog een keer en gaan een stuk stroomafwaarts. Daar stroomt het een stuk harder. Ook hier vangen we vis, maar helaas alleen kopvoorntjes. Na nog drie kwartier proberen, besluiten we dat ik het vandaag met één nieuwe barbeelsoort zal moeten doen.

Die avond hebben Ton en Hilda een feestje van de buren. “Daar is voor jou niks aan”, zegt Ton, “ik stel voor dat ik je wat stekken in Estartit zelf laat zien en dat jij lekker gaat vissen”. Dat klinkt me werkelijk als muziek in de oren en rond half zes rijden we naar de haven. Daar laat Ton mij verschillende plekjes zien waar ik kan vissen. Na een korte rondleiding, koop ik nog een paar bakjes zagertjes, ook al opdat ik straks in Barcelona wat bij me heb, omdat ik nog geen idee heb hoe ik daar aan aas ga komen.

Estartit en Barcelona deel 2 17
Genieten in het wonderschone Estartit.

Wanneer Ton in de auto stapt, besluit ik eerst op het noordelijke havenhoofd van Estartit te gaan vissen. Ton heeft me alweer zijn vaste stok geleend en al snel vang ik daaraan een vijfvleklipvis (Symphodus roisalli). Dat is alweer een nieuwe soort voor mij! Op deze plek vang ik ook de gestreepte grondel, reuzengrondel en paganelgrondel. Helaas geen nieuwe soorten. Wanneer ik op sta om te gaan verkassen, hangt er een grote rode garnaal aan mijn haak.

Op de tweede stek aangekomen zie ik meteen langwerpige rode visjes jagen aan de oppervlakte. Wat zijn dat? Daar heeft Ton mij niks over verteld! Ze zijn kleiner dan 10 cm, daarom besluit ik om een pennetje van 0,2 gram met daaronder een haakje in maat no. 30 aan mijn hengel te bevestigen. In het donker blijkt het gepriegel om dit haakje vast te knopen knap lastig! Wanneer ik na zo'n 20 minuten voor de eerste keer ingooi, komt er een havenfunctionaris naar me toe, om me weg te sturen. Ik probeer hem nog over te halen... “Can I please just catch one of those tiny fish? It'll only take five minutes”. De man wil er helaas niks van weten en staat er op dat ik inpak en vertrek. Shit! Een beetje chagarijnig loop ik naar de derde en laatste stek. Waar ik zie dat het alweer bijna tijd is om te gaan. Hier vang ik nog één gestreepte grondel, voordat het tijd is om terug te lopen.

Estartit en Barcelona deel 2 18
Vijfvleklipvis (Symphodus roisalli).

Wanneer ik terug kom bij Ton en Hilda, besluiten we om nog van een biertje te genieten en morgen niet te gaan vissen. In de middag zal Ton mij naar het station van Estartit brengen en vandaar zal ik met de trein naar Sants reizen om nog een paar dagen in Barcelona te genieten en daar hopelijk nog een paar soortjes meer te scoren ook.

Zondagochtend nemen Ton en ik uitgebreid de tijd om elkaars visfoto's te bekijken. Hij heeft in Sri Lanka al ongeveer 200 verschillende soorten gevangen; dat is alweer een droomlocatie erbij op mijn verlanglijstje. 's Middags rond drie uur brengt Ton me naar het station, waar ik met het openen van de achterklep een knopje vergeet in te drukken en last minute nog schade aan Ton's auto toebreng. We tapen het losse stuk van de klep terug, maar door mijn lompheid heb ik wel de trein gemist. Ik drink dus nog maar een biertje op het station, voordat ik in de volgende trein naar Barcelona stap.

Estartit en Barcelona deel 2 19
Dank voor alle gastvrijheid en het delen van je kennis, Ton!

Onderweg geniet ik van de omgeving. Het valt me op dat het overal heel erg droog is en dat er in de rivieren nauwelijks water staat. Zonder Ton had ik die twee zoetwatersoorten nooit gevangen! (En een groot deel van de zeevissen waarschijnlijk ook niet...) Anderhalf uur later kom ik aan op station Sants. Vanuit daar zou ik de bus naar Barceloneta nemen, maar ik zie een mooi asfalt fietspad, daarom besluit ik om er heen te skaten. Vriend Roye is op het strand aan het relaxen met een paar vrienden en ‘s avonds gaan we met een groepje wat terrasjes af om te eten en drinken. Pas rond 2.30 uur zijn we terug in Roye's appartement, waar we vrijwel meteen gaan slapen.

Komende vrijdag 13 oktober het derde en laatste deel van het drieluik van Sjors over zijn soortenjaagavonturen in Noord-Spanje.

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.