Estartit en Barcelona (deel 1) | blog Sjors Waterschoot

09 oktober 2017 | Sjors Waterschoot

Sjors Waterschoot

Gepassioneerd sportvisser op zowel zoet als zout en als soortenjager altijd op zoek naar een nieuwe vissoort op zijn voortdurend groeiende lijst.

Een paar vrienden die ik dankzij het skateboarden heb leren kennen, zijn naar Barcelona verhuisd. Omdat ik hen wel eens wilde opzoeken, begon ik een plan te maken om een weekje van de zon te genieten, te vissen en een beetje te skaten. Dave van Balkum, waarmee ik laatst in IJmuiden heb gevist, is niet zo lang geleden ook in Spanje geweest. Hij gaf mij al de nodige tips, maar vertelde me ook dat Ton Nientied dé Spanjeexpert bij uitstek is en ook nog eens hofleverancier van Nederlandse NCRZ-records.

Nog geen uurtje in Spanje en al een eerste nieuwe vissoort gescoord: Eastern mosquitofish (Gambusia holbrooki).

Toen ik begon rond te vragen over de vismogelijkheden in de buurt van Barcelona, kreeg ik ook van andere soortenjagers te horen dat Ton het meeste ervaring heeft in die regio. Hij heeft in Estartit een huis gebouwd en daar vervolgens 20 jaar gewoond. Tegenwoordig fungeert het huis als vakantieverblijf, waar Ton en zijn echtgenote Hilda vrijwel de gehele zomer vertoeven. Ik kreeg zijn e-mailadres en we raakten digitaal ‘aan de praat’. Daarbij kom ik er al gauw achter dat ik de grotere vissen zoals roggen wel kan vergeten op de Middellandse zee. Eigenlijk kun je in deze regio alleen grotere vis vangen, als je met een (charter)boot mee gaat... Dat kost je dan echter al gauw zo’n € 150,- voor één dag en dat is nogal veel voor het budget dat ik te besteden heb. Het vissen op de grotere vis zet ik dus al snel uit mijn hoofd en ik besluit me te concentreren op het vertrouwde Light Rock Fishing (LRF) vanaf de kant.

Na een paar mailtjes op en neer, nodigt Ton mij uit om samen te vissen. “Als je naar Girona vliegt, kom ik je daar ophalen van het vliegveld en gaan we samen wat stekken af. Ik heb ook nog wel een slaapplekje voor je!”  Wow, wat een aanbod! Daarop moést ik natuurlijk wel in gaan...

Afgelopen zomer gaat op 3 augustus om 7.00 uur de wekker. Vandaag is het zo ver! Ik vertrek om 9.10 uur met het vliegtuig vanaf Eindhoven Airport en land om dan al om11.10 in Girona. De reis naar Girona duurt korter dan wanneer ik met de trein naar Zeeland ga! Wanneer ik uit de bagagehal kom, staat Ton mij al op te wachten en even later zijn we onderweg naar het postkantoor, waar we voor € 13,- een visvergunning voor 15 dagen kopen. In Spanje heb je ook voor het zeevissen een vergunning nodig. Daarna pikken we vlug zagers op voor die avond en de volgende dag en rijden we ook nog even vlug naar de supermarkt om daar wat stokbroden en flessen water scoren. Wanneer we weer in de auto zitten, vertelt Ton dat hij een plan heeft gemaakt, zodat ik zoveel mogelijk kansen heb op nieuwe soorten... Ik ben zo benieuwd wat hij allemaal voor me in petto heeft, dat ik sta te popelen om te gaan vissen!

Estartit en Barcelona deel 1 02

Eastern mosquitofish (Gambusia holbrooki).

Estartit en Barcelona deel 1 03

Zonnebaars (Lepomis gibbosus).

Estartit en Barcelona deel 1 04

Blauwband (Pseudorasbora parva).

En zie: ik hoef niet lang te wachten! Nog vóór dat we naar zijn huis gaan, maakt Ton een klein omweggetje... We stoppen bij een breed vrijwel leegstaand kanaal, waar er onder een brug nog wel een laagje water staat. Ton heeft zelfs een opgetuigd vast stokje bij zich, zodat ik meteen aan de slag kan. Met een haakje no. 24 en een kleine made begin ik te pielen. Het duurt niet lang voordat ik het doelwit te pakken heb: Eastern mosquitofish (Gambusia holbrooki)! Een microvisje, maar ook die mini’s  tellen mee. We vangen hier ook nog een paar zonnebaarsjes (Lepomis gibbosus) en blauwbandjes (Pseudorasbora parva). Na minder dan een half uurtje te vissen, stappen we weer in de auto en gaan we door naar zijn huis, waar ik kennis maak met Hilda. Eerst installeer ik mijn koffer in de logeerkamer en daarna maken we onze visspullen klaar voor vanavond. We eten alvast goed zodat we tot een uur of acht kunnen vissen.

Estartit en Barcelona deel 1 05

Ton besluit zich op de harders te richten.

Na een bord pasta met salade rijden we naar het dorpje St. Pere Pescador. Daar mondt de rivier de Tèr uit in zee. Hier zouden in potentie vier of vijf voor mij nieuwe soorten moeten zitten. Ton besluit zich op de harders te concentreren en hij biedt mij weer zijn vaste stokje aan, dat ik maar al te graag aanpak.

Estartit en Barcelona deel 1 06

Kleine koornaarvis (Atherina boyerii).

Wanneer we beginnen te vissen, kijk ik langs de kadewand naar beneden en zie ik heel veel kleine koornaarvisjes (Atherina boyerii).  Tegen de wand zie ik af en toe ook iets anders kleins bewegen. Niet erg diep en daarom verschuif ik de dobber tot ongeveer 50 cm van het aas. Meteen krijg ik beet en het is ook meteen de vis waarop ik hoopte! Een pauwslijmvis (Salaria pavo). Wat een prachtig visje! Na eerst nog een paar pauwslijmvissen en ook de kleine koornaarvis te hebben gevangen, besluit ik om over te schakelen op de werphengels. Ton heeft ondertussen al gevlekte zeebaars, mul, bandzeebrasem en een aantal goudharders te pakken.

Estartit en Barcelona deel 1 07

Zo’n kleurige pauwslijmvis (Salaria pavo) stond hoog op mijn verlanglijstje.

Ik kom een paar meter van hem af zitten en ook ik vang op deze manier snel mijn visjes. De eerste vis is een vrij grote koornaarvis en ik twijfel of het misschien een andere soort is. Achteraf blijkt dit toch een kleine koornaarvis te zijn en voor mij een PR voor deze soort!.

Ton vind het heel opvallend hoeveel mul er zit. We vangen er samen maar liefst 10, terwijl hij die hier nooit eerder ving.

Estartit en Barcelona deel 1 08

Zes weken na mijn vakantie is Pieter Beelen ook bij Ton in Estartit. Hij vertelt mij dat de mullen die wij op deze stek hadden gevangen geen vlekken in de rugvin vertonen en dat het derhalve geen gewone mullen (Mullus surmuletus) betreft, maar rode mullen (Mullus barbatus barbatus). Die telt dus ook wéér als een nieuwe soort!

Ik vang een paar zeebaarsjes waarover ik twijfel of het gevlekte zijn of niet. In Nederland heb ik me in dat opzicht namelijk al eens laten foppen. Juveniele (= jonge)  'gewone' zeebaars vertoont namelijk ook vlekken. Het derde zeebaarsje dat ik vang, heeft echter grotere en duidelijkere vlekken en dat geldt ook voor de vlek op de kieuwdeksel. Dat maakt duidelijk dat dit een gevlekte zeebaars (Dicentrarchus punctatus) betreft en voor mij dus opnieuw een soort om af te strepen op mijn verlanglijstje…

Estartit en Barcelona deel 1 09

Juveniel exemplaar van de zeebaars (Dicentrarchus labrax) zoals we die ook van onze kust kennen.

Estartit en Barcelona deel 1 10

De gevlekte zeebaars (Dicentrarchus punctatus), die vaker voorkomt naarmate je verder naar het zuiden van Europa gaat.

Het is echt een superleuke sessie. We vangen allebei lekker, de zon schijnt en wat is het toch heerlijk om zo in een toaal andere omgeving met een enthousiaste medevisser op vakantie te zijn! Wat later vang ik nog twee zwarte grondels (Gobius niger) en een aantal goudhardertjes (Liza aurata). De goudbrasem (Sparus aurata) waarop ik ook hoopte, laat zich helaas niet zien, maar hopelijk vang ik die nog op een ander plekje... Rond half acht besluiten we om te stoppen. We zijn immers van plan om morgenvroeg om 5.30 uur al weer naar de volgende visplek te vertrekken...

Komende woensdag 11 oktober het volgende deel van het drieluik van Sjors over zijn soortenjaagavonturen in Noord-Spanje.

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.