ms. Mijntje-Yvonne

14 februari 2017 | Redactie

Maatje-Adriana, Marie-Louise en Mijntje-Yvonne – dubbele meisjesnamen die niet zijn weg te denken uit onze visserijwereld. Laten we de laatstgenoemde, het vanuit Stellendam varende ms. Mijntje-Yvonne daarom maar eens in de spotlights plaatsen als Charterboot van de Week…

 

Deze fraaie catamaran werd speciaal voor de sportvisserij gebouwd en is in april 2015 in de vaart gekomen. Om haar optimaal te kunnen laten functioneren als charterboot is de definitieve indeling van

ms. Mijntje-Yvonne na veel wikken en wegen tot een goed einde gebracht. Er is een ruime cockpit  met 12 zitplaatsen en een open stuurhuis, zodat de schipper tijdens het varen met zijn gasten kan praten. Aan de buitenkant is een toiletvoorziening en op het ruime visdek is een schoonmaaktafel met stromend water en kunststof banken. Ook aan de zijkant van het stuurhuis zijn er banken, zodat de 12 vissers die maximaal mee mogen allemaal een comfortabele zitplaats hebben.

 

ms. Mijntje-Yvonne 2

ms. Mijntje-Yvonne werd speciaal voor de sportvisserij gebouwd en is in april 2015 in de vaart gekomen.

 

ms. Mijntje-Yvonne wordt voortgedreven door twee 540 pk IVECO-motoren van het allernieuwste model, met elektrische koppeling. Dat geeft haar een topsnelheid van zo’n 32 mijl en maakt het mogelijk om een enorm waterareaal te bestrijken. Daarbij helpt dat ms. Mijntje-Yvonne beschikt over een 150 mijl certificaat, waardoor verre tochten naar bijvoorbeeld de Bruine Bank of andere tot de verbeelding sprekende bijzondere visstekken kunnen worden gemaakt.

 

ms. Mijntje-Yvonne 6

ms. Mijntje-Yvonne 7

Met haar twee 540 pk IVECO-motoren heeft deze stoere charterboot een enorm bereik.

 

Vanzelfsprekend heeft de schipper de beschikking over state of the art navigatie-apparatuur, zoals twee radars, sonar, twee visvinders, marifoons enz. en zijn alle voorgeschreven reddingsmiddelen in goedgekeurde staat aanwezig. Aan boord kan de gast worden verzorgd met diverse warme en koude drankjes en snacks als een bal gehakt of een broodje hamburger. Ook aan de ‘inwendige vis’ is gedacht, wat bij bestelling vooraf is vers aas in de vorm van zeepieren, zagers en mesheften aan boord te koop.

 

ms. Mijntje-Yvonne 8

ms. Mijntje-Yvonne 9

In zijn cockpit heeft de schipper de beschikking over state of the art navigatie-apparatuur.

 

Visserij

Vanuit de bekende visserijhaven van Stellendam kan een immens areaal aan prima viswater worden bestreken. Naar het noorden varend ben je in een wip in de uitloop van het Europoortgebied en zuidelijk in het uitgestrekte gebied van de zogenoemde Voordelta.


Deze grote, zeer zeewaardige catamaran heeft een enorm actieradius en in principe vaart de schipper daarheen waar een goede visserij mag worden verwacht. Net als bij de meeste charterboten staat in de zomermaanden en dan vooral in de vakantieperiode het makreelvissen centraal, maar in principe is elke vorm van visserij bespreekbaar én te realiseren.

 

ms. Mijntje-Yvonne 10

In samenspraak met de deskundige bemanning zijn veel speciale wensen te realiseren, maar altijd na een goede afstemming vooraf.

 

Wrakvissen

Vanuit Stellendam ligt haast een armada aan wrakken binnen het bereik van een normale dagvistocht en als er leuk (gul) wordt gevangen, behoort een dagje wrakvissen dus tot de vele mogelijkheden. Bij het wrakvissen staat de gul centraal, maar met name in de zomermaanden worden ook de nodige andere vissoorten gevangen zoals rode poon, pollak, zeebaars en natuurlijk ook steenbolk.

 

ms. Mijntje-Yvonne 11

Wrakvissen, makreelvissen, ankervissen, verre tochten – álles is mogelijk!

 

Als de wrakken dicht onder de kust (te) weinig vis bevatten of alleen kleine vis, kan er ook voor worden gekozen om de wat verder gelegen wrakken aan te doen. Daarvoor is meer vaartijd nodig en dus kan het zijn dat de boot voor zo’n lange wrakkentocht eerder vertrekt en ook pas later weer terug is in Stellendam. Verder en langer varen betekent vanzelfsprekend meer brandstofverbruik en het is dus logisch dat de prijs voor zo’n lange wrakkentocht wat hoger ligt dan een reguliere dagtrip. Op de website zijn de prijzen die worden berekend duidelijk vermeld, zodat de gasten niet voor (onplezierige) verrassingen kunnen komen te staan.

 

Ankervissen

Buiten de makreelvisperiode kán het zijn dat de wrakvisserij (tijdelijk) wat minder is en dan is het weinig zinvol om de hele dag door het ene bijna lege wrak dan het andere aan te doen. Ankervissen op platvis, wijting, tong en gul ligt dan meer voor de hand en dat is bepaald geen straf, want juist deze visserij is de laatste twee jaar uitzonderlijk goed.

 

ms. Mijntje-Yvonne 15

De zo typerende catamaranvorm van ms. Mijntje-Yvonne is op deze foto goed te zien.

 

Meer weten?

ms. Mijntje-Yvonne ligt afgemeerd in buitenhaven van Stellendam, zodat er geen sluis behoeft te worden gepasseerd om de Noordzee op te varen. De beste stekken liggen dus direct voor de deur.

 

Het opstapadres voor de GPS navigatie in de auto is: Deltahaven 1, 3251 LC Stellendam - Nederland

 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een dagje zeevissen met ms. Mijntje-Yvonne? Op de site vind je o.a. alle prijzen, een online boekingsoverzicht en diverse leuke filmpjes van visdagen aan boord.

Klik hier:

 

ms. Mijntje-Yvonne 16


Reactie plaatsen

 

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.

 

Reacties (1)

 

Baartmans

LS vriendelijk verzoek uw schipper erop te wijzen zich aan de toegestane snelheid te houden. Wij liggen vanavond met 2 schepen aan de buitensteiger in Stellendam en uw schip komt met een noodgang en een enorme hekgolf naar binnen varen. Onze schepen zijn met een enorme klap tegen de steiger geknald. Gelukkig geen schade, maar we zijn ons rot geschrokken. Toen we de schipper aanspraken op dit a-sociale gedrag konden we ook nog een grote mond krijgen. Dit is een slechte reclame voor uw bedrijf.