De Jonathans uit Nieuwpoort

07 februari 2017 | Redactie

Deze week gaan de spotlights niet op één charterboot, maar op twee zusterschepen:

de beide vanuit de haven van Nieuwpoort (B) varende Jonathans.

 

ms. Jonathan is in het Vlaamse bootviswereldje een gevestigde naam. Al in 1997 werd namelijk officieel gestart met het uitbaten van een sportvisboot op zee. In dat ‘maiden year’ werd gevaren met een tweedehandse Offshore 105, die één Iveco 360 motor telde. Helaas werd dat eerste jaar gekenmerkt door nogal wat motorproblemen en na het zoveelste defect aan motor en koppeling, besloten de eigenaars te investeren in een nieuwe motor: een Scania DSI11 385 PK. Dat bleek een prima investering, want met deze krachtige voortdrijving werd ms. Jonathan I een heel stuk beter geschikt om ook de verre wrakken aan te varen.

 

Het succes bleef niet uit en de van heinde en verre toestromende opstappers beleefden dankzij zéér mooie kabeljauw- en pollakvangsten talloze dagen met een gouden randje. Het ging allemaal zelfs zo goed dat de vraag niet meer kon worden bijgebeend. In 2002 werd dan ook ms. Jonathan II in de vaart gebracht; opnieuw een Offshore 105, met een spiksplinternieuwe Scania DSI9-motor.

 

De Jonathans uit Nieuwpoort 2

In de beginjaren, zo’n 20 jaar terug, was de focus vrijwel volledig gericht op de wrakvisserij op kabeljauw.

 

ms. Jonathan I

Tot op de dag van vandaag varen de Jonathans met twee schepen, die beide 12 vissers mee aan boord kunnen nemen.

Het eerste ms. Jonathan I is inmiddels echter vervangen door een 12 meter lange en 4,20 meter brede Cygnus Revenge, die wordt aangedreven door twee Scania DSI9-motoren van elk 365 pk. Samen zijn die 730 pk goed voor een kruissnelheid van 15-16 knopen en een top van ronde de 24 knopen! Het schip heeft alle mogelijke luxe aan boord, van een verwarmde cabine met o.a. een douche plus toilet, tot een picknicktafel voor 10 personen op het immense visdek van 7 x 4,20 meter en zelfs een BBQ die in de zomermaanden kan worden opgestookt.

 

De Jonathans uit Nieuwpoort 3 4 5

ms. Jonathan I is multifunctioneel ingericht en van alle gemakken voorzien.

 

ms. Jonathan III

Vervolgens moest ms. Jonathan II plaats maken voor Jonathan III, een al even luxueus uitgevoerde catamaran. De twee Perkings 6-litermotoren van deze stoere boot zijn samen goed voor 430 pk oftewel een topsnelheid van 21 knopen. De ruime verwarmde cabine biedt 10 personen een droge en comfortabele schuilplaats tijdens het varen. Deze catamaran beschikt over het voor dit type boot zo kenmerkende ruime en vlakke dek van vijf bij vijf meter, met daarop een picknictafel in teak voor acht personen. Aan dek is voorzien in ruime WC-faciliteiten.

 

De Jonathans uit Nieuwpoort 6

Het oude ms. Jonathan II vond haar moderne opvolgster in de stoer ogende catamaran ms. Jonathan III.

 

Veiligheid

Vanzelfsprekend zijn beide Jonathans uitgerust met state of the art navigatie- en communicatiemiddelen en wordt voldaan aan alle strenge veiligheidseisen. Zo beschikken beide schepen over goedgekeurde reddingsvlotten voor 12 opvarenden.

 

Visserij

De schippers van de beide Jonathans hebben een goede naam weten op te bouwen en gaan voor hun klanten door het vuur. Beginnende vissers krijgen desgewenst alle benodigde assistentie en worden voorzien van praktische vistips, maar ook wie de boot wil afhuren voor een duiktocht of een gezellige bbq-op-zee wil organiseren, is hier aan het juiste adres. Veelzeggend is dat deze charterboten in die inmiddels toch al ruim 20 jaar nog altijd dezelfde clubs en individuele opstappers mogen verwelkomen! Het gedeelde motto van de Jonathans luidt dan ook: “Iedereen moet de kans krijgen een visje te vangen en dus niet enkel de schipper!”

 

In de eerste jaren dat de Jonathans vanuit Nieuwpoort sportvissers mee de Noordzee opnamen, floreerde de kabeljauwvisserij op de wrakken nog en lag de focus dan ook op de wrakvisserij. Helaas weten we allemaal hoe het anno 2017 is gesteld met de gul en dat een dagje naar de wrakken allang niet meer de garantie biedt dat alle gasten naar huis kunnen met een gezond maaltje kabeljauwfilets.

 

De Jonathans uit Nieuwpoort 7

De Jonathans uit Nieuwpoort 8

De Jonathans uit Nieuwpoort 9

De Jonathans uit Nieuwpoort 10

De Jonathans uit Nieuwpoort 11

Met name de visserij op grote pladijzen floreert vanuit Nieuwpoort.

 

Vandaar dat ook de beide Jonathans hun focus hebben verlegd naar de ankervisserij, die de laatste jaren wél uitzonderlijk goed is. Met name de visserij op grote platvis floreert vanuit Nieuwpoort. Zo liggen de befaamde scholstekken tegen de Franse grens bij Duinkerken op een steenworp afstand en worden daar ‘in het seizoen’ veel en vooral ook grote pladijzen gevangen. Die ankervisserij op schol is na alle spectaculaire vangsten van de afgelopen jaren inmiddels zo in trek, dat zelfs Nederlandse charterboten speciale ‘scholvaarten’ naar dit gebied organiseren.

 

Daarnaast wordt er op en rond de vele vanuit Nieuwpoort prima bereikbare banken ook zeebaars gevangen, zeekarper (dorado, zoals de Vlamingen deze zeebrasemsoort veelal noemen), diverse haaien- en roggensoorten en de laatste tijd meer en meer ook tarbot. Die grote variëteit aan vangsten maakt het ankervissen of het driften over de banken tot een heel aantrekkelijke visserij, al worden er op verzoek vanzelfsprekend ook nog wrakvistochten georganiseerd.


In de zomermaanden varen beide Jonathans daarnaast vanzelfsprekend ook met sportvissers en toeristen uit op makreel en dan kunnen beide charterboten voortdurend volbezet zijn. Informeer dus altijd even tevoren wat voor een ‘soort’ visserij er wordt beoefend op de dag(en) waarop jij graag mee wil!

 

Meer weten?

De thuishaven van de beide Jonathans is het West-Vlaamse Nieuwpoort, dicht tegen de Belgisch/Franse grens.
 
Het opstapadres is Ponton U in de haven van Nieuwpoort. Het in te voeren adres voor de GPS navigatie in de auto is: Halvemaanstraat, 8620 Nieuwpoort – België.
 
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een dagje zeevissen met ms. Jonathan I en/of Jonathan III? Klik hier!

 


 


Reactie plaatsen

 

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.

 

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.